Mentorat Tineri

Information

This article was written on 06 Sep 2015, and is filled under Articole blog.

Current post is tagged

, ,

Etapele unei relatii de mentorat

mentorat-tineri.ro

Prima etapă: Dezvoltarea unei legături şi construirea încrederii reciproce

Faza de cunoaştere reciprocă este cea mai importantă etapă a relaţiei. Pe parcursul primei etape trebuie să te aştepţi şi să lucrezi la următoarele aspecte:

•  Predictibilitatea şi consecvenţa

Este foarte important ca pe parcursul acestei prime etape să fii predictibil şi consecvent. Dacă ai fixat o dată pentru a te întâlni cu cel pe care îl mentorezi, trebuie să o respecți. Este de înţeles că, uneori, se pot ivi anumite probleme, iar întâlnirile nu mai pot avea loc. Cu toate acestea, consecvenţa este necesară pentru a grăbi procesul de consolidare a încrederii, chiar dacă tânărul nu este la fel de consecvent ca şi tine.

•  Testarea

În general, tinerii nu au încredere în adulţi. Ca urmare, ei folosesc testarea, ca un mecanism de apărare, pentru a stabili dacă pot avea încredere în tine. Te vor testa să vadă dacă îţi pasă cu adevărat de ei. Ei îşi pot testa mentorul şi neprezentându-se la o întâlnire programată, pentru a vedea cum reacţionează acesta.

•  Stabilirea confidenţialităţii

Este important, ca pe parcursul primei etape a relaţiei, să stabileşti o relaţie de confidenţialitate cu tânarul. Acest lucru ajută la câştigarea încrederii. Mentorul trebuie să îi dea de înţeles celui pe care îl mentorează, că ceea ce el sau ea va dori să îi împărtăşească va rămâne confidenţial, atât timp cât (şi este important de accentuat acest fapt) aceste lucruri nu vor răni tânărul consiliat sau alte persoane. Este util să puneţi accentul pe asta încă de la primele întâlniri cu cel mentorat. În acest fel,  dacă pe parcursul relaţiei, mentorul va considera că informaţiile împărtăşite pot răni pe cineva şi va fi nevoit să nu mai păstreze confidenţialitatea, persoana consiliată nu se va simţi trădată.

•  Stabilirea obiectivelor (trecerea spre etapa a doua)

Este util ca pe parcursul primei etape să stabiliţi împreună cel puţin un obiectiv  privind relaţia voastră, pe care mai apoi să îl realizaţi. Ce aşteptări aveţi de la această relaţie? De asemenea, ar trebui să îl ajuţi pe tânar să îşi stabilească propriile obiective. Această experiență le oferă șansa, nu numai de a învăța să își stabilească obiective (un lucru pe care mulți tineri nu știu cum să îl facă), dar și să obțină ce și-au propus.

Etapa a doua: cea de mijloc – Realizarea obiectivelor

Odată ce încrederea a fost câştigată, relaţia evoluează spre a doua etapă. Pe parcursul acesteia, mentorul şi cel mentorat pot începe sa lucreze pentru realizarea obiectivelor stabilite în prima etapă a relaţiei. Aspecte la care să te aştepţi pe parcursul celei de a doua etape:

•  Apropierea

În general, pe parcursul acestei etape, cei doi pot simţi o apropiere firească în relaţia lor.

•  Afirmarea unicităţii relaţiei

Odată ce relaţia a ajuns la acest stadiu, este util să faceţi ceva special sau diferit faţă de prima etapă, lucru ce ajută la afirmarea unicităţii relaţiei voastre. Spre exemplu, mergeţi la un muzeu, un eveniment sportiv, un restaurant etc.

•  Relaţia poate fi plină de obstacole sau lină

Toate relaţiile au suişuri şi coborâşuri. Vor exista în continuare perioade dificile, chiar dacă relația voastră a trecut în a doua etapă. Mentorii ar trebui să fie pregătiţi şi să nu considere că este ceva în neregulă cu relaţia lor, dacă acest lucru se întâmplă.

•  Bazează-te pe sprijinul echipei!

Etapa a treia : Încheierea relaţiei

Dacă perioada dificilă continuă sau dacă mentorul simte că nu au ajuns la doua etapă, el nu ar trebui să ezite să solicite ajutor din partea coordonatorului programului de mentorat. Uneori doi oameni pot fi aparent potriviţi, dar în realitate nu pot relaţiona. Unele perechi formate din mentor-cel mentorat îşi fac griji în privinţa etapei de încheiere,  de-abia spre sfârşitul programului. Este cunoscut însă faptul că toate relaţiile se vor sfârşi la un moment dat, fie odată cu încheierea programului, fie din cauză că mentorul se mută sau fie din alte motive. Este important ca acest stadiu să nu fie ignorat. În ziua de azi, mulţi adulţi vin şi pleacă din vieţile tinerilor, însă foarte rar au ocazia de a-şi lua la revedere aşa cum trebuie.

  • Identifică emoţiile naturale, cum ar fi: supărarea, negarea sau resentimentele

Pentru a-l ajuta pe cel pe care îl mentorezi să îşi exprime emoţiile în legătură cu încheierea relaţiei, trebuie să ai un comportament adecvat. Mentorul ar trebui să fie primul care îşi exprimă sentimentele şi emoţiile în legătură cu încheierea relaţiei şi apoi cel metorat să facă acelaşi lucru.

  • Oferă-i posibilitatea de a spune ,,Rămas bun!” într-un mod pozitiv, respectuos şi sincer

Mentorii nu ar trebui să aştepte ultima întâlnire pentru a-şi lua la revedere. Ei trebuie să aducă treptat această problemă în discuţie, de îndată ce îşi dau seama ca relaţia se apropie de sfârşit.

  • Găseşte mijloace potrivite pentru a ţine legătura cu cel mentorat

Mentorii trebuie să întrebe coordonatorul programului dacă este permisă păstarea legăturii cu cei pe care  i-au mentorat şi după încheierea programului. Acest lucru este cu adevărat important dacă programul este bazat pe orarul şcolar şi cei doi se întâlnesc pe parcursul anului academic, iar programul se termină oficial înainte de începutul verii. Dacă ambii sunt interesaţi să continue întâlnirile pe parcursul verii, le va fi permis, dar cu menţiunea ca angajaţii şcolii ar putea să nu fie disponibili în cazul unei urgenţe. Fiecare program ar putea să aibă un regulamet propriu în ceea ce priveşte continuarea legăturii dintre mentor si cel mentorat, de aceea, este cel mai bine ca mentorii să verifice acest lucru împreună cu personalul din cadrul programului.

ÎNCHEIEREA RELAŢIILOR

Unele perechi formate din mentor-cel mentorat îşi fac griji în privinţa etapei de încheiere,  de-abia spre sfârşitul programului. Este cunoscut însă faptul că toate relaţiile se vor sfârşi la un moment dat, fie odată cu încheierea programului, fie din cauză că mentorul se mută sau fie din alte motive. Este important ca acest stadiu să nu fie ignorat. În ziua de azi, mulţi adulţi vin şi pleacă din vieţile tinerilor, însă foarte rar au ocazia de a-şi lua la revedere aşa cum trebuie.

  • Identifică emoţiile naturale, cum ar fi: supărarea, negarea sau resentimentele

Ajută-l pe cel pe care îl mentorezi să îşi exprime emoţiile, modelându-i comportamentul. De exemplu, dacă relaţia voastră se apropie de final, iar tu şi partenerul v-aţi bucurat de timpul petrecut împreună, ar trebui să spui ceva de genul ,,Chiar o să îmi lipseşti. Mi-a făcut plăcere să petrecem timpul împreună.” Însă, trebuie să fii sincer. Dacă relaţia voastră se apropie de final, iar perioada petrecută împreună a fost bună, dar nu excelentă, nu minţi şi nu spune că eşti trist pentru că va  lua sfârşit. Nu te aştepta, însă, ca tânărul să îţi răspundă la fel. Cu toate că tu ţi-ai exprimat emoţiile pentru a-i arăta cum să facă şi el asta, e posibil ca cel pe care îl mentorezi să nu se simtă încă pregătit să facă acelaşi lucru.

  • Oferă-i posibilitatea de a spune ,,Rămas bun!” într-un mod pozitiv, respectuos şi sincer

Nu aştepta ultima întâlnire pentru a-ţi lua la revedere. Asigură-te că aduci această problemă în discuţie de îndată ce îţi dai seama ca relaţia va lua sfârşit.

  • Găseşte mijloace potrivite pentru a ţine legătura cu cel mentorat

Întreabă-l pe coordonatorul programului dacă este permis să păstrezi legătura cu cel pe care l-ai mentorat. Majoritatea programelor permit acest lucru, însă fără ca ele să îşi asume responsabilitatea. Rămâne la decizia ta şi a celui pe care îl mentorezi dacă veţi mai păstra sau nu legătura, precum şi modul în care veţi face asta. Nu te aştepta ca el să îşi dorească acelaşi lucru, doar pentru că tu vrei să ţineţi legătura. Dorinţa trebuie să fie reciprocă.

Comments are closed.